Říční plavba

Regulace Labe a Vltavy, jejichž významným, byť ne jediným účelem bylo zesplavnění, započaly na konci 19. století a pak probíhaly v meziválečném období. Ve druhé polovině 20. století byly rozvíjeny zvětšováním kapacity plavebních komor, rekonstrukcemi jezů a postupnými korekcemi plavebních drah. Vedle plavby a malé vodní energetiky profitovalo z těchto úprav hlavně zemědělství, které získalo nové plochy a ochranu před častějším zaplavováním menšími povodněmi.

V současné době je v popředí zájmu využití našich řek mj. i k rekreačním účelům. Pro rekreační říční plavby jsou užívány lodě menší než námořní jachty, jejich manévrovací schopnosti či ponor jsou ale vhodnější pro říční cesty, komfortem a vnitřním vybavením rozhodně také postačí.

K zapůjčení lodi pro říční plavbu není nutné být držitelem oprávnění (tzv. průkazu VPM - vůdce malého plavidla). Před vyplutím však musí být nájemce pronajímatelem řádně proškolen, a to i formou praktické plavby.

Pokud se nechcete nechat omezovat podmínkami pro vedení lodi „bez oprávnění“, nezbude než složit zkoušky u Státní plavební správy a opatřit si průkaz VPM.

Na tomto místě Vám chceme nabídnout možnosti plaveb pro některé cestovatele snad i příjemnější než plavby po moři. Na lodi lze strávit víkend či celou dovolenou, ale také se jen nechat vézt na lodi s restauračním provozem a pohlížet na okolí z jiného úhlu pohledu.

Než vyplujete

Češi mají málo vody, proto jim plavba lodí připadá exotická. Že by si někdo pravidelně všímal plavebních znaků na mostech, bójí nebo jak pracuje plavební komora, není obvyklé. Proto v případě, že se rozhodnete vyzkoušet plavbu po řece jako kapitán na charterové lodi, mohou se vám hodit následující informace a další pak naleznete v „Mohlo by se hodit“.

Plavební podmínky

Před vyplutím se podívejte na plavební omezení. Dobrý zdroj informaci je Labsko-vltavský informační systém (www.lavdis.cz) a Státní plavební správa (www.plavebniurad.cz). Státní plavební správa také komunikuje na VHF kanál č. 80, kde se dozvíte i informace o počasí. Většina charterových lodí na řekách však stanicemi VHF vybaveny (bohužel) nejsou.

Plavební komory

Před příjezdem do komory volejte na číslo mobilního telefonu obsluhy nebo vysílačkou - Labe kanál VHF 14, Vltava kanál VHF 9. Ohlaste obsluze jméno lodě a zda přijíždíte po proudu nebo proti proudu.

Obsluha komory má často pouze pohotovost (soboty a neděle) a není fyzicky přítomná na komoře, po domluvě však komoru připraví. Obsluha se většinou při proplavování komorou přijde zeptat, kam plujete a příslušné komory na trase vaší plavby uvědomí, takže budou s vámi počítat - i tak je dobré asi 10 minut před příjezdem zavolat a připomenout se.

Komory jsou solidně vybaveny na proplavení malých plavidel. Pro úvaz v komoře vydejte pokyny alespoň jednomu členu posádky, aby byl připraven s háčkem a lanem na přídi nebo ve středu lodi. S přibývající praxí loď do 12m délky zvládne komorovat i kapitán sám. Do komory vplouvejte pomalu, vyhlédněte si pachole nebo žebřík pro úvaz, nedá-li vám komorník sám pokyn, kam se máte vázat. Nesnažte se dostat těsně na stěnu komory, přitáhnutí ke stěně provedete pomocí háčku, když máte loď v klidu a cca 1m od stěny. Pro uvázání je možno využít vazáky ve zdi s cca 2m odstupy, žebříky nebo vazáky nad komorou. Pro malá plavidla je dobrý způsob uchycení na přídi, kdy motorem držíte loď u zdi nebo lanem navázaným na přední a zadní část lodi. Střed pak provlékáte vazáky nebo žebříkem. Nikdy nevažte lano napevno! Vždy ho musíte být schopní rychle uvolnit. Lana pak jen přitahujete nebo povolujete podle směru proplavení. Velmi se hodí mít pro vázání v komorách pracovní rukavice – pacholata i žebříky bývají silně znečištěny. Pozor na proudění při napouštění komory! Mnohdy solidně procvičíte svaly, zvláště když se komorník rozhodne urychlit provoz. Vypnete-li v plavební komoře motor, pak jej vždy startujte před odvázáním lodi (to platí i při úvazu na molo, na břeh apod.) !

Lodě kontra rybáři

Na českých řekách je pozoruhodný „věčný svár“ mezi jachtaři a rybáři. Přitom i na úzkých kanálech např. ve Francii jsou obě komunity v přátelském vztahu. Je tedy nutné při plavbě po řekách s rybáři počítat a věnovat se důkladně sledování plavby a hladině před vámi. Počítejte s tím, že mnoho rybářů se chová v rozporu s pravidly, to však řešte v klidu a velkoryse !

Rybář smí nahodit podle pravidel:

  • nikdy nesmí nástraha, resp. vlasec zasahovat do plavební dráhy a prostřední třetiny toku
  • v případě, že je v daném revíru povolené bójkování, nesmí ani v krajní třetině toku vést vlasec k bóji nebo od ní po hladině
  • rybář musí být vždy u prutů - signalizace vysílačkou do hospody je proti předpisům

Sedí-li rybář na břehu a vidíte ho, snažte se vyhnout a nezajíždět ke břehu odkud má nahozeno (jistě vám dá také na vědomí posunky, jak neohrozíte jeho pruty). Nepochybně také uvidíte na hladině, a to i v plavební dráze, všelijaké bójky z PET lahví, polystyrenu a jiného svinstva. Tyto bójky je nutné minout v dostatečném odstupu od trupu lodi. Někteří mistři cechu rybářů totiž tyto bójky kotví kovovými lany či řetězy a kontakt např. s vrtulí by ukončil vaši plavbu nejen předčasně, ale i dost draze !

Kapitáne,
vždy řešte situaci s klidem a ohleduplně - lehkovážnost, neukázněnost či opilost se zákonitě vymstí nejen vám……

Plavby po Vltavě

Vyjížďka lodí po Vltavě - plavby pro 2-4 osoby

Údaje o lodi:

  • Délka - 7,35m
  • Šířka - 2,70m
  • Ponor - 0,70m
  • Toaleta
  • Pitná voda
  • Lednice
 

Vyjížďka lodí po Vltavě - plavby pro 2-4 osoby s možností výběru lokality

Loď je vybavena k příjemnému posezení vně i uvnitř kajuty. K dispozici jsou deky a topení uvnitř kajuty, protože plavba je za každého počasí.
V průběhu plavby se podává občerstvení - nealkoholické i alkoholické nápoje.

Atrakcí je možnost zkusit si řízení lodě po boku zkušeného kapitána.

Při plavbě uvidíte nad smíchovskou plavební komorou novoměstskou náplavku, Výtoň, Vyšehrad, historickou budovu Českého Yachtclubu, Žluté lázně, Podolskou vodárnu a smíchovský přístav. Pod smíchovskou plavební komorou uvidíte Sovovy mlýny, Karlův most, Karlovy lázně, letenské sady a vjezd do Čertovky.

 

Kontakt:

  • Iveta Richterová
  • tel.: +420 775 633 894
  • e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
  • boat-amber.reservio.com
  • www.ivetarichterova.cz/objednavka-romanticke-plavby
  • www.facebook.com/Motorovelodejsounassvet

 

Plavby po Labi

Motorová loď (s ocelovým trupem) SAUCY

Údaje o lodi:

  • Počet čl. posádky - min.2 max.12
  • Délka - 12,20m
  • Šířka - 2,90m
  • Ponor - 1,00m
  • Voda - 125 l
  • Nafta - 500l
  • Rychlost - 12km/hod
  • Toaleta - ano
 
  • Počet lůžek - 4-5 os ve dvou ložnicích + 4-5 s možností spaní 4-5 pod perseningem
  • Motor - Avia 712
  • Výbava - El. 220/12V, rádio, lednice, krbová kamínka na dřevo, plynový vařič, kompletní kuchyňská výbava

Půjčovnu lodí naleznete na levém břehu Labe u obce Oseček, cca 7km jižně od lázeňského města Poděbrady. Motorová loď (s ocelovým trupem) SAUCY je určena na vícedenní rekreační plavbu. Můžete z ní rybařit, koupat se a rovněž lze kombinovat cestu lodí s cyklistikou po cyklostezkách, které naleznete na obou březích Labe. Kapacita lodi umožňuje nejen rodinné výlety, ale také pořádání párty a vyhlídkových plaveb. Pro vedení této lodi nemusíte být držitelem oprávnění „Vůdce malého plavidla“.

Budete-li mít zájem o půjčení lodi SAUCY, zde je kontakt a odkaz pro více informací:

  • Pavel Faltys
  • tel.: +420 724 585 122
  • e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
  • www.dovolenanalabi.cz

GPS souřadnice: 50°6'9.851"N, 15°9'23.703"E | N 50° 6.16418', E 15° 9.39505' | o 50.1027364N, 15.1565842E

Užitečné odkazy

Odkazy – říční plavba