Cesta

Cestovní doklady

Občan ČR může cestovat do Španělska s platným cestovním pasem nebo občanským průkazem, doklady musí být platné minimálně po dobu plánovaného pobytu na území Španělska.

Pokud cestujete společně s dítětem, pak musí mít vlastní cestovní pas.

Řidičské průkazy, oprávnění k vedení jachty, průkaz vůdce malého plavidla, licence k obsluze stanice VHF apod., vydané v ČR, platí ve Španělsku bez omezení.

Letenky

Pro přepravu z Prahy do Sant Carles de la Rápita jsou ideální pravidelné letecké linky Praha - Barcelona, doba letu je 2 hodiny. Aktuálně je letecké spojení z Prahy do Barcelony každý den, přímé lety jsou zejména se společnostmi ČSA, Vueling a Ibereia.

Letenky je výhodné koupit v předstihu (měsíc a více), kdy je nabídka levnější. Pro skupiny je obtížné zajistit letenky individuálními rezervacemi. Jedna skupina odlétá, druhá se vrací, na to navazuje transport skupin na letiště a opačně, proto nám sdělte vaše přání a zajištění ponechte na nás. Při koupi letenky je vhodné uvážit i příplatek (cca 300,--Kč) za pojištění pro případ storna letenky např. z důvodu nemoci apod. Pro zajištění letenek, pojištění storna, ale i pro rezervaci parkoviště u letiště v Ruzyni spolupracujeme s www.letenky-servis.cz www.letenky-servis.cz

Zavazadla

Každá aerolinie má jiné přepravní podmínky, zpravidla u letů po Evropě je max. váha zavazadla která neberete do kabiny) 20kg, u ČSA je norma ekonomy třídy 23kg/osoba.

Kabinové zavazadlo může mít maximální délku 55 cm, maximální šířku 45 cm a maximální hloubku 25 cm, včetně držadla, postranních kapes a koleček. Hmotnost kabinového zavazadla nesmí přesáhnout 8 kg. Je lepší dát přednost co nejmenšímu zavazadlu – velké kufry pak v lodi obtížně někam umístíte, při cestě jen s kabinovým zavazadlem ušetříte také čas před nástupem do letadla i při čekání u pásu výdeje zavazadel v cílovém letišti.

Podle platných mezinárodních předpisů nesmí mít cestující u sebe zbraně, střelivo, nože, hračky odpovídající skutečným útočným zbraním (např. pistole, granáty) a všechny další předměty bodné a sečné povahy. Dále u zavazadel braných do kabiny letadla je třeba dodržovat pravidla - do kabiny letadla jsou povoleny tekutiny, gely a pasty shromážděné v uzavíratelném igelitovém sáčku a jednotlivá balení nesmějí překročit 100ml. Celkový součet těchto tekutin nesmí překročit 1 litr.

Přeprava z letiště Barcelona do Sant Carles a zpět

Přeprava z letiště Barcelona na místo je zajištěna autem pro šest pasažérů plus řidič. Řidič čeká na posádku v hale letiště u východu z tranzitní zóny (s cedulkou pro poznání se). Cestuje se po příbřežní dálnici a za necelé dvě hodiny jste v maríně.

Co s sebou na jachtu

Mořští veteráni to mají zažité a jejich balení probíhá intuitivně. Rady, které by se vám mohly hodit, snad nikoho neurazí. V zásadě je naprosto ideální cestovat jen s kartáčkem na zuby a kreditkou...

Jachty (hovoříme zde výhradně o Yanayacht a nikoli všeobecně) jsou vybavené potřebami pro vaření (vařič na PB, nádobí, příbory atd.), nocleh a základní hygienu. V sekci „Lodě“ naleznete náhled seznamu inventáře.

Nepotřebujete balit do zavazadel žádné potraviny (možná něco na cestu) nebo lůžkoviny. Při balení je potřeba brát ohled na limitované prostory lodi. Na sbalení věcí je nejpraktičtější cestovní taška (kufry a batohy nejsou vhodné). Při balení pamatujte na heslo: „Co nemám - to nepotřebuji a co mám - to už vůbec ne“.

Hlavně nezapomeňte pojištění, letenky, cestovní pas či OP, ŘP, mobil, peněženku (pokud možno s pár EUR) a klíče.

Lékárnička

je ve vybavení lodi, obsahuje základní potřeby pro první pomoc, velmi se doporučuje vzít s sebou Kinedryl a samozřejmě léky, které musíte užívat.

Nářadí

Jachty jsou vybaveny nářadím pro případ poruchy. Obvykle však je lepší použít telefon či vysílačku a zavolat si pomoc z mateřské či nejbližší maríny. A o víceúčelový nůž přijdete už na letišti.

Elektrické přístroje

Na každé lodi jsou zásuvky na 220V - fungují v přístavech, když loď připojíte k břehové přípojce. Mimo přístav je vždy k dispozici zásuvka na 12V. Neměli by jste opomenout vzít si nabíječku mobilního telefonu na 12 nebo 220V.

Voda

Jachta má své vlastní nádrže na sladkou vodu, ze kterých je možné v průběhu plavby čerpat vodu na umývání a vaření (loď není stavěná na každodenní sprchování celé posádky). Ve všech marinách jsou k dispozici mnohem pohodlnější sprchy. Vodu na pití je lépe koupit balenou.

Hygiena

loď má koupelnu s umyvadlem, sprchou (včetně teplé vody) a toaletu. Toaletu na lodi používejte jen v akutních případech, v marinách NIKDY !!! V každé maríně je čistá a použitelná toaleta. Nutno podtrhnout zásadu (sorry milé dámy) maximálně jeden plátek papíru ( i ten papír na lodi najdete) na jedno spláchnutí, jinak můžete strávit dovolenou spíše jako údržbáři než jachtaři.

Takže vezměte s sebou sluneční brýle, kartáček na zuby, hřeben, pastu na zuby, opalovací krém a velmi pozor na obsah všeho co je tekuté, vazké či v prášku (zejména se to týká kosmetických přípravků) – viz podmínky pro zavazadlo v letadle. Vezměte s sebou ručník a v létě navíc osušku (všimněte si jednotného čísla). Vysoušeče vlasů nebalte, jsou součástí výbavy maríny.

Spaní

kajuty jsou vybaveny přikrývkami, polštáři a čistým povlečením (ve službě úklidu lodě je mj. praní povlečení). Pro zimomřivé se najde i deka navíc. Nestačí-li vám na spaní tričko, pak snad nějaké pyjama do tašky vměstnáte.

Oblečení

vystačíte s jedním trikem (druhé si koupíte na místě za euro), plavkami, kraťasy, mikinou či svetrem, párem ponožek a sportovními botami s bílou podrážkou – to je jediná omluvitelná obuv na palubě. Vše se dá v maríně přeprat. Rozhodně potřebujete „univerzální oděv“, což jsou džíny. Chcete-li být dokonalí, pak přibalte jednorázovou pláštěnku. Hodí se kšiltovka, ale i tu na lodi najdete pro celou posádku, zrovna tak nepromovanou bundu pro kormidelníka. Pokud cestujete v zimním období, pak vystačíte s bundou či kabátem co budete mít na sobě (Sibiř je jiným směrem).

Volný čas

fota pořídíte mobilem, oblíbené filmy a hudbu na CD či USB flash určitě přibalte - televizi a rádio s přehrávačem CD a USB na lodi naleznete. Karty máme mariášky, na kanastu si přibalte své.

Obzvlášť pečlivě přibalte doutníky - k námořníkům prostě patří a kapitán je taky rád.

MAY DAY Paper

není od věci si na lístek papíru napsat a mít s sebou potřebné telefonní kontakty pro případ nouze. Ať už je to kontakt na skipera nebo školitele kursu, řidiče přepravujícího vás z nebo na letiště, svoji pojišťovnu apod. Také může být dost nepříjemné, když nebudete znát PIN kódy k platebním kartám či mobilu, nemáte-li našprtáno nazpaměť.

Velvyslanectví České republiky ve Španělsku

Pokud se ve Španělsku nečekaně dostanete do problémů, tak se vám mohou velmi hodit kontakty na České velvyslanectví a konzuláty (pdf).

 

YanaYacht - Sant Carles de la Rápita

Základy bezpečnosti

Základy bezpečnosti a záchrany života na moři

Aby byly vaše jachtařské zážitky vždy příjemné a radostné je nutno si uvědomit, že plavba na lodi má i svá úskalí a nebude vždy probíhat za ideálního počasí. Při dodržení zásad bezpečné plavby lze rizika plavby minimalizovat a zajistit tak bezpečnou a příjemnou plavbu i za složitější meteorologické situace. Žádný z následujících bodů není nadsazený a pouze informativní, ale všechny uvedené zásady bezpečnostni plavby vyplývají z dlouholeté jachtařské praxe.

Převzetí plavidla

Přebírání lodi není možno považovat pouze za formalitu. Je nutno se seznámit, kde se na lodi nachází:

  • záchranné vesty a bezpečnostní popruhy (harnesy)
  • záchranný ostrůvek nebo gumový člun
  • náhradní ovládání kormidelního systému
  • hlavní kotva
  • záchranný kruh nebo podkova
  • světelná liveboje
  • hasicí přístroje a hasicí otvory motorového prostoru
  • nářadí a nejnutnější díly pro opravy motoru (klínový řemen a vrtulka čerpadla)
  • ostrý nůž
  • lékárnička
  • radiostanice
  • signální rakety
  • ventily uzavírající vstupy slané vody do lodě
  • odpojovače baterií
  • uzávěr plynu
  • pumpy na čerpání vody z lodě a jejich ovládací prvky
  • vlečné lano
  • mapy, navigační přístroje a pomůcky
  • signalizační mlhové prostředky
  • indikátory stavu paliva, vody a stavu baterií

Před vyplutím

Před prvním vyplutím každý člen posádky vyzkouší a nastaví na svou postavu záchrannou vestu a harnes.

Kapitán vysvětlí funkci a použití záchranných prostředků. Osobní záchranné prostředky si každý uloží na dobře dostupné místo.

Kapitán si ověří zdravotní stav všech členů posádky a zjistí, jsou-li všichni členové posádky plavci (neplavci musí mít při pohybu po palubě a za plavby ustrojenu záchranou vestu).

Kapitán lodě rozdělí funkce a činnost členů posádky pro jednotlivé úkony na lodi, posádka provede nácvik refování a balení plachet, vázaní lan.

Kapitán posádku seznámí s funkcí a způsobem ovládání jednotlivých prvků lodního vybavení a výzbroje, se způsobem ovládání takeláže.

Kapitán zkontroluje stav stěhů a upínaček a podle typu takeláže zajistí instalaci rezervního předního stěhu, zkontrolujeme funkčnost kotevního navijáku a zajištění volného konce kotevního řetězu v kotevně.

Před každým vyplutím z přístavu nebo kotviště musíme s ohledem na bezpečnost:

  • minimálně 15 minut před nastartováním motoru odpojit kabel 220 V
  • zjistit předpověď počasí
  • provézt navigační přípravu a mapovou kontrolu plánované trasy plavby
  • dobrat pitnou vodu do všech nádrží
  • zavřít přívod plynu
  • zavřít všechny ventily, kterými může voda vnikat do lodě
  • zkontrolovat funkci všech navigačních a palubních přístrojů
  • naladit na radiostanici poslech 16 kanálu
  • uložit na vhodné místo v kokpitu ostrý nůž pro případ přeříznutí otěží a lan
  • uklidit interiér lodě a vše zajistit před volným pohybem
  • uklidit a zajistit všechny lana, předměty a gumový člun na palubě proti volnému pohybu
  • připravit si do kajut oděv pro případ zhoršení počasí
  • připravit lehkou stravu a nápoje.

Při plavbě

V průběhu plavby zajistí kapitán následující:

  • na palubě musí být vždy minimálně 2 osoby v bdělém stavu
  • v případě, že na palubě zůstane sám pouze 1 člen posádky, musí být zajištěn bezpečnostním popruhem (harnesem) a ustrojen do záchranné vesty
  • posádka se po palubě pohybuje po návětrné straně lodi
  • při plavbě na zadních kursech musí být ráhno hlavní plachty zajištěno kontraotěží
  • při zhoršení meteorologické situaci musí být všichni členové posádky na palubě zajištěni bezpečnostním popruhem a ustrojeni do záchranné vesty
  • při noční plavbě musí být všichni členové posádky na palubě zajištěni bezpečnostním popruhem a ustrojeni do záchranné vesty. V kokpitu musí být na vhodném místě uložena a připravena funkční světelná liveboje
  • činnnost posádky koordinuje vždy pouze jedna osoba a to kapitán
  • plachty se refují v okamžiku, kdy vás poprvé napadne, že by to již bylo vhodné
  • při koupání na volném moři je nutno spustit schůdky pro návrat posádky na palubu
  • požívání alkoholu během plavby je zakázáno
  • plavba v blízkosti útěsů a skal je nebezpečná

Záchranná služba na moři

Záchrannou službu organizuje každý pobřežní stát na základě vlastních předpisů. O tom, že každý stát vytváří pátrací a záchrannou službu za účelem zajištění bezpečnosti na moři hovoří Ženevská Úmluva o volném moři v článku 12. Poskytnutí pomoci na moři je kromě této Úmluvy uvedeno rovněž v článku 11 Bruselské Úmluvy o pomoci na moři a záchranné službě na moři uzavřené v roce 1919 a v Mezinárodní Úmluvě o bezpečnosti života na moři SOLAS 1974 a Protokolu k této Úmluvě z roku 1978.

Všechny tyto Úmluvy uvádějí, že každý kapitán plavidla je povinen poskytnout pomoc osobě nebo plavidlu, které se nachází na moři v nebezpečí, jestliže toto může učinit bez vážného ohrožení svého plavidla, posádky nebo cestujících.

Záchrana lidského života na moři je bezplatná, za úspěšnou záchranu plavidla, které je v nebezpečí, náleží zachránci přiměřená odměna. Tato odměna však nesmí přesahovat hodnotu zachráněného majetku. Jak tedy vyplývá z předpisů, odměnu lze požadovat, jestliže se prokáže, že existovalo nebezpečí a jestliže záchranná akce byla úspěšná. Platí zde pravidlo „no cure, no pay“, to znamená, že za záchrannou akci, která nebyla úspěšná, nelze požadovat odměnu.

Platí zde pravidlo, že jestliže požadujete pomoc, ale nenacházíte se v nebezpečí, použijete odpovídající signál, např. písmeno „V“ Mezinárodního signálního kódu, které znamená: „Potřebuji pomoc“. Jestliže je plavidlo v nebezpečí a žádá pomoc, potom použijete signály uvedené v Příloze IV Pravidla 37 Úmluvy o mezinárodních pravidlech pro zabránění srážkám na moři.

V praxi se stává, že plavidlo požaduje odměnu pouze za to, že zastavilo a udělilo rady, nebo že asistovalo při pilotáži, abychom se vyhnuli lokálnímu nebezpečí, jindy proto, že poskytlo pumpy, hasící přístroje nebo vlečné lano. V posledním případě je vhodné použít při vlečení vlastní lano nebo alespoň ukázat, že takové lano máme k dispozici. Dalšími faktory, které mohou podepřít žádost plavidla o odměnu je fyzický stav nebo nedostatek dovednosti posádky plavidla, které se nachází v nebezpečí.

Jestliže se plavidlo skutečně nenachází v nebezpečí, nepřijímejte raději pomoc od cizího plavidla. V případě potřeby dejte zcela jasně na vědomí, že máte situaci pevně pod kontrolou, a že pomoc berete jako laskavost.

Normální pojištění jachty pokrývá odměnu za záchranu, nepokrývá ale vlečení, jestliže je na jachtě porucha motoru nebo přestál vát vítr. V takovém případě je vždy důležité předem domluvit cenu, za jakou vás cizí plavidlo dovleče do přístavu. U jachtařů můžeme takovou pomoc očekávat bezplatně, nelze to ale říci o komerčních plavidlech, pro které vždy platí, že čas jsou peníze.

V situaci, že vznikne potřeba požádat o pomoc, existují dvě možnosti. Především se snažte domluvit předem rozumnou odměnu za záchranné práce, nejlépe písemnou formou. V případě ústní dohody je nutné zajistit svědka ze své posádky, který potvrdí o čem se hovořilo a jaká výše odměny byla domluvena. Celou dohodu co nejdříve zapište.

V praxi je často nemožné předem dohodnout výši odměny, dokonce mohou být problémy se vzájemnou komunikací mezi plavidly. V takovém případě se po dosažení přístavu co nejdříve obraťte pojišťovnu. Vždy bude nutné zajistit fakta o události, včetně stupně rizika pro Vaše plavidlo a rovněž rizika, které na sebe vzal zachránce. Je tedy nutné doložit událost zápisy v lodním deníku, mapou se zakreslenými kurzy a polohami a odpovídajícími informacemi o stávajícím a předpokládaném počasí. Nikdy neříkejte zachránci cenu plavidla.

U mezinárodního osvědčení i u mezinárodního průkazu způsobilosti platí zásada, že dokumenty musí odpovídat oblasti plavby kde plujeme. S lodí, která má doklady na oceánskou plavbu můžeme samozřejmě plout v pobřežní plavbě, opačně to už bohužel není možné.

Pojištění

Pojištění odpovědnosti i pojištění kauce je uzavíráno v ČR podle pojistných podmínek příslušné pojišťovny. Pojištění kauce je pro případ událostí zaviněných kapitánem nebo posádkou, a to až do výše skládané kauce. Uzavřením pojistky kauce se nezbavujete povinnosti kauci při převzetí lodi skládat, ale v případě propadnutí kauce, řešíte vše s pojišťovnou jako pojistnou událost, která se likviduje v ČR. Po uzavření likvidace dostáváte zpět ekvivalent zadržené kauce po odečtu spoluúčasti, kterou máte přímo v tabulce ceny pojistného.

K likvidaci pojistné události jsou potřeba doložit tyto doklady:

  • kopii smlouvy o pronájmu plavidla,
  • doklad o úhradě kauce a potvrzení o zadržení kauce,
  • seznam posádky plavidla – crew list,
  • protokolo původu, příčině a rozsahu škody potvrzen pronajímatelem lodi,
  • jména, adresy případných zúčastněných osob a svědků,
  • v případě zadržení celé kauce ještě adresu a číslo spisu vedeného policií, popř. správou přístavu,
  • doklady o hodnotě věcí (např. účtenky, faktury v originálu).

Pojištění zahrnuje veškeré škody (do výše skládané kauce) zaviněné kapitánem nebo jeho posádkou (např. i nasednutí na dno nebo namotání mooringového lana), ale nezahrnuje roztržení plachet. Pojištění kauce Vás nezbavuje odpovědnosti za loď, ale ochrání Vás před finančními následky ze škodních událostí.

 

Pojištění můžete uzavřít i s naším partnerem:

Michaela Tremlová - (obchodní zástupce Allianz)

Kontakty:

  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
  • Mobil: 731 119 592
  • Palackého 295
  • 290 01 Poděbrady

 

Kryjeme škody na vodě i na souši - Allianz pojistí Vaše plavidlo proti všem hrozícím nebezpečím, včetně pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou jeho provozem.

Pokud si plavidlo půjčíte, pojistíme Vám kauci složenou při pronájmu.

Staňte se kapitánem

Chcete být kapitánem ?

"In a calm see every man is a sailor"

Když začnete s jachtingem je to jako droga. Nejdřív se pohnete na plachty někde na rybníku a zjistíte jak je to úžasné pohybovat se jen tak na vítr sem a tam. Nakonec se Vám podaří vrátit se třeba i zpět na místo odkud jste vypluli. Zjistíte, že se dá stoupat proti větru a nakonec zažijete pár silnějších větrů. V hospodě se to nazve orkánem, kdy jste bojovali o holý život na rozbouřeném rybníku, kde se nedalo přes vodní tříšť u hladiny ani dýchat. Nakonec si řeknete, když jste to přežili na rybníku, proč to nevyzkoušet na moři. Jen směle do toho, tam většinou fouká, někdy až až. Tentokrát to není jak na rybníku, je to horší, větší vlny a vše je nějak větší. Pokud Vás to neodradí tak máte vyhráno.

A tak neberte to vše moc vážně, plujte a mít vlastní loď si dvakrát rozmyslete a když už si to nenecháte rozmluvit tak buďte připraveni - loď bude náročnější než manželka!

Pokud jste dospěli až k rozhodnutí, že si svoji nebo pronajatou jachtu chcete vést jako kapitán, pak je na zvážení, jaký rozsah oprávnění bude odpovídat vašim záměrům a vydat se cestou trnitou k získání některého z průkazů:

A - velitel jachty oceánské plavby - (Yachtmaster Ocean)
  • držitel průkazu je oprávněn vést jachtu na volném moři bez omezení.
B - velitel jachty mořské plavby -(Yachtmaster Offshore)
  • držitel průkazu je oprávněn vést jachtu na moři s omezením plavby do vzdálenosti 200 námořních mil od pobřežní linie.
C - velitel jachty pobřežní plavby - (Yachtmaster Coastal)
  • je oprávněn vést jachtu o maximální délce 12 metrů, s omezením plavby do vzdálenosti nejvýše 10 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 4 stupně Beafortovy stupnice

Státní správu a státní dozor ve věcech námořní plavby vykonává Ministerstvo dopravy a spojů, které plní funkci Námořního úřadu (dále je "Úřad"). Úřad vydává průkazy způsobilosti na základě písemné žádosti o vydání průkazu.

Aby jste však Vaši žádost mohli na Úřad podat, musíte předtím absolvovat:

  • teoretický kurs v rozsahu podle požadovaného oprávnění a složit úspěšně zkoušku
  • zkoušku u Českého telekomunikačního úřadu k odborné způsobilosti k obsluze vysílacích rádiových zařízení námořní pohyblivé služby
  • praktický kurs jachtingu a naplout předepsaný počet námořních mil

Nyní bude následovat Vaše rozhodnutí, jaké školící středisko si vyberete pro teoretické a následně praktické kursy námořního jachtingu.

Při volbě školicího střediska je dobré si ověřit, co vlastně středisko nabízí. Jaké učebnice, jaká je navigační mapa na které se budete připravovat, jak dlouho trvá přípravný kurz, jaká bude účast (je rozdíl, je-li uchazečů osm nebo třicet). U zkušebního střediska není od věci si ověřit úroveň školitelů a také jaká je úspěšnost absolventů jednotlivých školicích středisek.

Pro orientaci se můžete s doporučeným obsahem kursů seznámit zde:
- Ministerstvo dopravy a spojů - doporučení postupu pro výcvik k získání odborné způsobilosti k vedení námořní jachty v oblasti povolené námořní plavby…soubor ke stažení

Firma STRAKA Yacht Service organizuje skupinovou i individuální přípravu (po dohodě s uchazečem), má tradici a profesionalitu. Není nic snazšího, než přejít na www stránky Yacht Service k získání všech potřebných informací.

Neuškodí, budete-li vědět:
Úspěšně jste získali oprávnění pro mořskou plavbu, avšak nedělejte si iluze, že se svezete lodičkou po Vltavě (samozřejmě mimo charterových lodí, kde VMP nepotřebujete – viz Plavby v ČR). I jako ostřílený mořský vlk budete muset k tomuto účelu získat VMP - „Průkaz vůdce malého plavidla“, to složením zkoušek u Státní plavební správy.

Praktické kurzy jachtingu

Pokud jste absolvovali teoretický kurz jachtingu a složili zkoušky, pak Vás čeká praktický kurz. Po naplutí předepsaného počtu námořních mil pak získáte příslušné oprávnění k vedení námořní jachty. Praktický kurz se však hodí i jachtařům, kteří i jako držitelé oprávnění nemají dostatečnou praxi, bez které si ještě samostatně vyplout na moře netroufají. Výcviku se však mohou účastnit i ti, kdo to pojmou jen jako zájmovou činnost, aby se o jachtingu něco praktického dozvěděli. A konečně si lze užít praktický kurs jako rodinnou dovolenou a spojit tak příjemné s užitečným.

Osnovy praktických kurzů k vedení námořní jachty

Praktický výcvik probíhá denně vždy od asi 0800 hod do 17.00 hod s přestávkou na oběd přibližně 1 hod. Celková doba výcviku je kolem 36 hod. Pokud je praktický kurs pro držitele oprávnění, pak je program samozřejmě na dohodě se školitelem, rep. kapitánem.

Výcvik je rozdělen do následujících, vzájemně se prolínajících sekcí. Podle potřeby lze upravit.

  1. Práce na palubě, příprava jachty na plavbu
  2. Manévrování jachtou za použití motoru a pod plachtami
  3. Technika
  4. Vedení jachty za plavby
  1. Práce na palubě, příprava jachty na plavbu:
    • převzetí jachty na základě inventárních listů – v průběhu přebírání vysvětlení funkce jednotlivých částí jachty, jejich názvosloví, názvosloví stálého a pohyblivého lanoví
    • příprava jachty k vyplutí včetně kontroly funkce motoru, kontroly plachet a jejich ovládacích lan, kontrola kotevního a vyvazovacího vybavení, kontrola funkce LPG, kontrola protipožárních prostředků a kontrola bezpečnostního vybavení (uložení záchranného kruhu nebo podkovy, samozažíhací světlo, vesty, harnesy, pyrotechnické prostředky)
    • kontrola zásob pitné vody a paliva, zásobení potravinami na dobu plavby mimo marinu,
    • příprava navigačních map a pomůcek před plavbou
    • zásady rozdělení služeb podle délky plavby a počtu posádky
    • práce s vyvazovacím zařízením – výuka uzlů ( plochý, škotový, lodní smyčka, dračí smyčka), vyvázání lana na rohatince, práce s navijáky
    • použití bezpečnostních pásů, záchranných vest a ostatních záchranných prostředků
    • zdroje meteorologických informací, vyhodnocení předpovědi počasí, použití barometru jako pomůcky při předpovědi počasí, lokální znalost změn počasí
  2. Manévrování jachtou na motoru a pod plachtami:
    • kormidlování a udržování kurzu při plavbě na motor a pod plachtami
    • stavění a spouštění plachet, kormidlování a trim plachet při různých kurzech vůči směru větru (stoupání proti větru, plavba na boční a zadoboční vítr)
    • přistání jachty bokem k nábřeží s použitím motoru, vyvázání jachty a odplutí jachty od nábřeží
    • přistání a odplutí od vyvazovací bóje
    • přistání a odplutí od mooringu v marinách
    • refování plachet za plavby, obraty proti větru a obraty s větrem
    • kotvení: výběr vhodného kotviště, zakotvení, kontrola stání na kotvě, vyzvednutí kotvy
    • manévr muž přes palubu pod plachtami
  3. Technika
    • použití radiotelefonu VHF
    • funkce impelleru
    • oprava WC při jeho ucpání
  4. Vedení jachty za plavby:
    • plánování pobřežní plavby včetně vyhodnocení navigačních nebezpečí a meteorologických podmínek
    • navigace a organizace jachty za plavby
    • použití pravidel COLREG 1972 za plavby

Rybaření

Rybaření

Mnozí jachtaři rádi spojí jachting s rybolovem, dobrý úlovek pak mimo radostného zážitku také mnohdy zpestří jídelníček. Rybolov můžete provozovat jako zájmovou činnost přímo z jachty, mnohem zajímavější je však vydat se na lov se zkušeným průvodcem a na dobře vybavené rybářské lodi. Přitom ze Sant Carles de la Rápita k deltě řeky Ebro to je autem 20 min cesty.

Delta Ebra

Jedna z nejdelších španělských řek je řeka Ebro. Její délka je víc jak 900 km a dokáže pojmout až 1530 milionů m3 vody. Přehrady na řece Ebro, které jsou tři (horní přehradě se taktéž říká Aragonské moře), mají několik funkcí. Primární funkcí této soustavy je zachycení vody a zabránit jarním povodním, ke kterým docházelo po té, co začal tát sníh v Pyrenejích. Přehrady slouží i jako zásobárny pitné vody pro Barcelonu a okolí. Voda z přehrad je využívána k zavlažování rozsáhlých sadů, kde se pěstují olivy, citrusy, broskve, meruňky. Voda taktéž slouží k zavlažování polí, na kterých se pěstují různé druhy zeleniny. Zadržená voda napájí i dvě vodní elektrárny, které zásobují elektrickou energií celé přilehlé území.

Možnosti rybaření v deltě Ebra a na širém moři:

Řeka Ebro patří mezi velmi dobře zarybněné vody a její ekosystém poskytuje ideální podmínky pro rybaření. Rybářská sezona trvá po celý rok, ale tak jako na každém rybářském revíru, tak i zde se podmínky rybolovu přizpůsobují ročnímu období. Je důležité říci, že rybolov na řece Ebro nebo ve vodách Středozemního moře není masovým rybolovem typu „Norsko“, ale relaxací v příjemném podnebí v kombinaci s neopakovatelnými rybářskými zážitky. Delta řeky Ebro je dokonce proslulejší rybářskou destinací než Norsko. Již před 45 lety vyjížděl na moře se zahraničními klienty Enrique Navarro.

Techniku rybolovu je nutné přizpůsobit stavu, teplotě a čistotě vody, zejména po deštích. Velmi důležité je předvídat, jak se můžou ryby chovat. Vzhledem k tomu, že je slaná voda těžší než voda sladká a následně i kvůli zpětným proudům vzniklých díky dunám v přímé deltě řeky, se slaná voda dostává proti proudu a u dna řeky, to až k prvnímu splavu, který se nachází na Tivenys/Xerta ve směru na město Tortosa. Od delty je splav vzdálený cca 45km. To je důvodem neúspěchů i světově věhlasných rybářů v deltě řeky Ebro, jako je např. Kalle Waller. Na oko se může zdát řeka v určitém místě jako pravé naleziště výskytu dané ryby. Jenže pokud člověk nahodí udici s kukuřicí k lovu kaprů na dno kde je slaná voda, tak se záběru od kapra prostě nedočká. To je rozdíl mezi deltou řeky Ebro a např. deltou řeky Po v Itálii, kde místní rybáři nahazují své udice do přímého moře a chytají tam cejny. Zase naopak, zde se v deltě chytají ryby mořské, které vplouvají do delt řek s výskytem braktických vod za kořistí a potravou.

Každopádně delta řeky Ebro je vyhledávaná sportovními rybáři kvůli výskytu jiných ryb než je sumec velký, candát, kapr nebo black bass. Mezi nejvyhledávanější ryby patří morčák evropský (lat. dicentrarchus labra, catal. llobarro, castell. lubina), palometa-palometón, bluefish-tallams. Na moři pak tuňák obecný, marlyn, pez lemon - citrónová ryba, srviola, llampuga-dorado, mahi-mahi, bacoreta, listado, bonito, atd. Potěší i manta nebo menší druh žraloka. Těch je tu hojnost. Stejně jako congríos - mořských úhořů.

Roman Rómeo SýkoraChcete-li si tedy zarybařit v deltě řeky Ebro nebo na moři, pak Vám nejlepším průvodcem bude Roman Rómeo Sýkora - profesionál, který se zabývá nejen rybolovem, ale i ochranou rybích populací před naprostým vyhubením průmyslovým rybolovem. Je držitelem licence od španělského království k rybolovu, která jej opravňuje lovit sportovním způsobem (bez ponechání si zdolaného úlovku) tyto ryby:

  1. Atún rojo (lat. thunnus thynnus)
  2. Atún blanco (lat. thunnus obesus)
  3. Marlines (lat. makiara spp) - množné číslo proto, že to platí pro všechny druhy
  4. Agujas (lat. tetraptutus spp)
  5. Pez vela (lat. istiophorus albicans)
  6. Merluza (lat. merlucies merlucius)

Užitečné odkazy

Odkazy - Námořní jachting

Předpovědi počasí

  • stránky Českého hydrometeorolického ústavu
    www.chmi.cz

Doprava

  • on-line informace o příletech a odletech letadel
    www.csl.cz